کد خبر: ۸۰۶۷
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

فاطمیه، پاتوق ۲۵ ساله بانوان محله امام‌هادی (ع)

زمین سیصد متری فاطمیه محله امام هادی(ع) را بی‌بی‌بیگم حبیب‌الهی وقف کرد. در سال ۱۳۷۵ برای احداث فاطمیه، مردم آستین همت بالا زدند و هرکس هرکاری از دستش برمی‎‌آمد، برای ساخت این بنا انجام داد.

«فاطمیه»، مکانی مذهبی و فرهنگی است که پیشینه‌ای بیست و پنج ساله در محله امام‌هادی (ع) دارد. ماجرای سرپا شدن و شکل‌گیری این مکان را خیلی از اهالی محله می‌دانند و برای بیان آن به سال ۱۳۷۴ اشاره می‌کنند؛ «آن زمان، مکانی برای فعالیت بسیج خواهران و برادران در مسجد امام‌هادی (ع) وجود نداشت و بعضی مواقع سر همین مسئله، بین بسیج خواهران و برادران اختلاف‌هایی پیش می‌آمد.

همین موضوع، زبان‌به‌زبان چرخیده و به گوش مرحوم «بی‌بی‌بیگم حبیب الهی» می‌رسد. ایشان هم که آن موقع برای دیدن فامیلش به ایران آمده بوده، تصمیم می‌گیرد زمین سیصدمتری‌اش را برای ساخت «فاطمیه» وقف کند و در اختیار بسیج خواهران قرار دهد.»

بی‌بی‌بیگم حبیب‌الهی را نیز تقریبا همه قدیمی‌های محله امام‌هادی (ع) می‌شناسند و به یاد دارند که او همسرِ ارباب زمین‌های بحرآباد بوده است. خانواده حبیب‌الهی خارج از کشور، ساکن بوده‌اند و بعد‌ها که زمین‌هایشان به مردم فروخته می‌شود، باغی برای این خانواده باقی می‌ماند تا هر زمان که از خارج از کشور به ایران می‌آمده‌اند، سری هم به این مکان بزنند.

در همین رفت‌وآمد‌ها بوده که بی‌بی‌بیگم تصمیم می‌گیرد یکی از زمین‌های باقی‌مانده را وقف فاطمیه کند. این‌طور می‌شود که بعد از وقف او، بنای این زمین در عرض یک‌سال ساخته می‌شود تا دعای خیر مردم برای سال‌ها پشت سر این بانو باقی بماند.

 

با همت مردم، در عرض یک سال ساختمان فاطمیه ساخته شد

با وقف زمین سیصدمتری در سال ۱۳۷۵ برای احداث فاطمیه، مردم آستین همت بالا می‌زنند و هرکس هرکاری از دستش برمی‎‌آید، برای ساخت این بنا انجام می‌دهد. مصالح ساختمانی با کمک‌های مردم خریداری می‌شود و ساخت‌وساز را هم خود اهالی کاربلد محله انجام می‌دهند؛ بعضی از آن‌ها بی‌هیچ دستمزدی و تعدادی هم با دستمزدی ناچیز. سرانجام یک‌سال بعد و دقیقا در نیمه شعبان سال ۱۳۷۶، ساختمان فاطمیه احداث می‌شود تا محل فعالیت‌های فرهنگی و دینی بانوان شود و مهم‌تر از همه مرکز فعالیت پایگاه بسیج خواهران شهیدمیرحسینی. 

 

«فاطمیه»، ۲۵ ساله پاتوق فرهنگی و دینی بانوان در محله امام‌هادی (ع) است

 

بیشتر مخاطبان فاطمیه، بسیجی هستند

«تکتم صفری‌فخرآباد» که چهار سال است فرمانده این پایگاه بسیج است، درباره فعالیت‌های فاطمیه این‌طور می‌گوید: «من از سال ۸۸ در این پایگاه فعالیت می‌کنم و از چهارسال پیش، سمت فرمانده پایگاه را دارم. به‌خاطر برنامه‌های خوب و متنوعی که در این مکان برگزار می‌شود، از همه گروه‌های سنی جذب اینجا می‌شوند.

ملاک ورود مخاطبان و شرکتشان در برنامه‌ها، بسیجی بودن آن‌ها نیست، اما معمولا همه کسانی که چند جلسه در برنامه‌های فاطمیه شرکت می‌کنند، خودشان برای عضویت در پایگاه بسیج اقدام می‌کنند.» 

 

در طول سال برنامه‌های مناسبتی اجرا می‌کنیم

شاید بتوان «فاطمیه» را در شرایط فعلی، فعال‌ترین پاتوق فرهنگی بانوان محله امام‌هادی (ع) دانست که همانند یک حلقه، آن‌ها را به هم متصل می‌کند. برنامه‌های هفتگی و مناسبتی مختلفی در این مکان برگزار می‌شود که مخاطبان خود را نیز دارد.

صفری درباره این برنامه‌ها می‌گوید: «یکشنبه‌ها جلسه قرآن، سه‌شنبه‌ها دعای توسل و جمعه‌ها دعای ندبه را برای خانم‌ها برگزار می‌کنیم. در طول سال نیز مراسم مربوط به جشن ولادت و نیز شهادت ائمه معصوم (ع) را برپا می‌کنیم. علاوه بر آن، جزء‌خوانی قرآن در ماه رمضان، برگزاری نماز قضا در این ماه، مراسم شب‌های قدر و برگزاری مراسم روضه در تمام ماه محرم و صفر از دیگر برنامه‌های فاطمیه است.» 

 

برنامه‌ریزی برای اوقات‌فراغت دختران و مادران

در حال حاضر که در فصل تابستان و تعطیلی مدارس به‌سر می‌بریم و هم دانش‌آموزان و هم مادران، اوقات فراغت بیشتری دارند، فاطمیه نیز همانند بسیاری از کانون‌ها و مکان‌های فرهنگی، بیکار ننشسته و با اجرای برنامه‌های مختلف، مخاطبان زیادی را جذب کانون کرده است.

خیاطی، نقاشی، سرمه‌دوزی، تابلوفرش، نقاشی روی پارچه، آموزش پخت کیک و بستنی و کلاس‌های تقویتی مقاطع دبستان و راهنمایی، برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای فصل تابستان است. علاوه بر این حلقه‌های صالحین نیز همچون گذشته، در حال برگزاری در فاطمیه است که در حال حاضر تعداد آن‌ها به ۶ حلقه می‌رسد. میزان هزینه دریافتی بابت این کلاس‌ها نیز مناسب بوده و برای یک دوره سه‌ماهه، بین ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان و به صورت برگزاری دوجلسه در هفته است.

یکی از کارهای خداپسندانه بانوان محله که در فاطمیه انجام می‌شود، تهیه جهیزیه برای نوعروسان است

 

با سایر مراکز فرهنگی‌مذهبی ارتباط دوسویه داریم

فرمانده پایگاه بسیج شهیدمیرحسینی عنوان می‌کند: به‌تازگی به پیشنهاد امام‌جماعت مسجد امام‌هادی (ع)، قرار شده گاهی برنامه‌های پایگاه را در مسجد اجرا کنیم تا با این کار ارتباط دوسویه‌ای بین فاطمیه و مسجد برقرار شود و مخاطبان ما جذب مسجد و مسجدی‌ها نیز جذب فاطمیه شوند.

صفری ادامه می‌دهد: البته ما این ارتباط دوطرفه را تاکنون با مسجد صاحب‌الزمان (عج) در مهدی‌آباد، بنای بیت‌الرقیه (س) و زینبیه نیز داشته‌ایم؛ به این صورت که آن‌ها برخی برنامه‌های خود را در فاطمیه برگزار کرده‌اند و هدف از این کار نیز، اجرای برنامه‌های دینی‌فرهنگی در سطح وسیع‌تری از محله بوده است. 

 

هم‌بستگی بانوان؛ عامل موفقیت برنامه‌ها

‌صفری که رابط بهداشت شورای اجتماعی محله امام‌هادی (ع) نیز هست و ارتباط خوبی با بانوان محله دارد، از هم‌بستگی خانم‌ها، حرف به میان آورده و می‌گوید: خانم‌ها با هم خیلی متحد هستند و همین اتحاد باعث شده برنامه‌های ما همیشه به نحو مطلوبی برگزار شود و هرسال مخاطب بیشتری را جذب کنیم، به‌طوری‌که در حال حاضر ۲۸۰ عضو بسیجی داریم، درحالی‌که این آمار در سال اول راه‌اندازی پایگاه بسیج، حدود ۲۵ نفر بوده است.

برگزاری اردوی زیارتی‌تفریحی به شهرستان‌های اطراف مشهد، جشنواره غذا، نمایشگاه صنایع‌دستی و یادواره شهدا از دیگر برنامه‌های مهم اجراشده در فاطمیه است که شوق و انگیزه بانوان محله را برای حضور در این مکان بیشتر می‌کند.
بی‌بی‌عفت حسینی (مداح و روضه‌خوان محله)، فاطمه فروتن، بتول روستایی، طیبه نظیف‌کار، جمیله امیری و کبری ابراهیمی از بانوان فعالی هستند که در اجرای برنامه‌های فاطمیه پای ثابت کار هستند و بدون هیچ چشمداشتی، تمام تلاش خود را در هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌ها به‌کار می‌گیرند. 

 

«فاطمیه»، ۲۵ ساله پاتوق فرهنگی و دینی بانوان در محله امام‌هادی (ع) است

 

دعای خیر مردم؛ پشت سر واقف زمین

یکی دیگر از کار‌های خداپسندانه بانوان محله که در فاطمیه متمرکز شده است، تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند محله است؛ به‌طوری‌که در طول سال به طور متوسط، به ۵ نوعروس جهیزیه هدیه می‌شود.

همت بلند بانوان فعال محله امام‌هادی (ع) و دست خیر آنان، تاکنون انجام هر برنامه‌ای را در این پایگاه دینی‌فرهنگی امکان‌پذیر کرده و هزینه‌هایش نیز فراهم شده است. گذشته از این، دعای خیر این مردم در آغاز و پایان تمام برنامه‌ها پشت‌سر واقف زمین فاطمیه، مرحوم «بی‌بی‌بیگم حبیب‌الهی» است.  

 

* این گزارش چهارشنبه، ۷ مرداد ۹۴ در شماره ۱۵۷ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44